Halvdag mässa – halvdag shopping!

Vaknade till strålande sol idag! Härligt.

Sov halvtaskigt inatt oxå – tyvärr… så jag befinner mig i nått slags mellanstadie där man är lite lagom trött, men inte sovtrött
och samtidigt pigg eftersom det händer roliga saker mm om dagarna. Hemma skulle jag vara en död person om jag bara sov 5-6 timmar per
natt…. men här går det tydligen bra. Inte är man speciellt hungrig heller, men det kan ju ha sina förklaringar med att kroppen
brukar sova vid den tiden på dygnet när vi nu är vakna… och när man sover äter man inte. Och när kroppen skulle ha ätit mat så
sover vi när vi är här. (eller åtminstonde borde vi sova… haha) Bra bantningskur. Föresten är det rätt bra att bo här med
alla Sushi restauranger för man äter ju inte direkt mkt. 😉

Åt som vanligt frukost på Starbucks – blev macka och varm choklad. Får duga. Sen bussade vi oss till mässan och gick där några timmar
för att göra klart sånt vi inte hann med igår. Hann se ett par minuter av Tims demo hos Sizzix innan han packade ihop där. Givetvis lyckades
han under dessa minuter visa ett par av sina dies som man funderat vad man egentligen skulle använda dom till, så nu “behöver” man
dom oxå. Typiskt – hade mina aningar om det!

När vi klarat av det vi skulle på mässan gick vi och frågade var vi skulle ta oss för att hitta lite rolig shopping så vi blev hänvisade
till ett par områden här i Downtown och vi promenerade iväg. Givetvis var det en bit att gå sa den vi pratade med så han rekommenderade
en taxi. Det är bara att konstatera att Amerikanarna är LATA, för inte var det några problem att promenera heller!

Var väl ett par km eller så att ta sig till det första området men det var bara skönt att röra på sig. Vi började med The Fashion District och där fanns en uppsjö
med kläder och liknande. Otrooooooligt fina klänningar (bal/bröllop/fest) till sjukt bra priser.

Fanns übersnygga bröllopsklänningar för
$100. Förmodligen inte dom dyraste tygerna, men eftersom den bara ska användas en gång så kändes det som det skulle kunna kvitta.
Vi funderade starkt på att gå och gifta om oss. 😉 Fanns lika mkt till barnen.

Vi hittade till Santee Alley, vilket är en lång marknadsgata
och då kan vi tänka oss lite “Rättviks Marknad”-stuket. Mkt krimskrams, massa kläder, byxor, skor osv.

Lite varierande priser men
mestadels plånboksvänligt. Mitt enda iköp blev 2 st schalar som ser lite “krulliga” ut. Kostade ca 70:- tillsammans. 🙂

Dagens lunch blev en mjukglass – man får ju inte rubba traditionerna liksom…. *ts* Senare tog vi en hamburgare som eftermiddagsfika
på McDonalds som vi ramlade över när vi promenerade runt.

Vi gick vidare mot The Craft & Hobby District och hittade på nån stor lagerförsäljning med liknande prylar som Michaels. Priserna
var dock ungefär dom samma oxå, så det blev inte så mkt shoppat där. Dom stängde vid 17 tydligen, precis när vi hunnit gå runt och kika
på allt. Det var rätt gigantiskt där inne… phu!

Bortanför den här affären hade vi sett Craft Depot och siktade in oss på den, men tyvärr hade dom oxå stängt vid 17 så den missade vi. Funderade ett slag om vi skulle gå till ett av mässans hotell och ta bussen tillbaka till mässan och sedan från mässan till vårt hotell, men beslutade oss för att gå till hotellet istället. Det skulle vara ungefär lika långt.

Grejjen var bara att vi inte ville hamna på några bakgator för det tordes vi inte, men vi visste ungefär till vilken gata vi kunde gå så
om vi höll oss på den och spanade framåt så det såg hyfsat ut så skulle det gå bra. Dom vi pratade med på mässan sa att så länge
vi inte gick i bakkvarteren efter 22 på kvällen så brukar det vara lugnt.

Svängde in på en asiatisk butik i närheten av hotellet för att få nått att tugga på hotellrummet till kvällen, men det var väl inte helt
lätt att hitta nått vettigt. Allt stod ju på japanska! HAHA. Men Anna-Lena och Stig köpte sig lite öl och Sake iallafall och så
blev det en läsk och en apelsin. Bra fyndat va? 🙂 Gick över på andra sidan till en liten gatubutik och köpte oss ett rör Pringles,
så vi ska snart festa här på chips och Cola. Mmmmm.

Var bara upp på hotellet en snabbis och sen gick vi ut för att äta kvällsmat. Stig hade fått rekommendationer om ett ställe som hette
Shabu Shabu eller nått liknande.

Japanskt så klart (vad trodde du?) men det var inte Sushi! Konceptet var att man fick två kokande grytor
framförsig som var nersänkta i mitten av bordet.

Där skulle man doppa kött, fisk och grönsaker som man beställde in. Man fick en skål med ris, en skål med jordnötssås och en skål med nått tunnt soja-aktigt vid sin plats. Sen var det bara att med pinna stoppa i
lite mat i dom kokande grytorna, fiska upp det igen, doppa i såsen, plocka upp tillsammans med lite ris och glufs in i munnen.
Lite jämförbart med Fondue faktiskt. Helt ok att äta och lite roligt, även om det medförde ett visst arbete att med bara ett par pinnar
utföra manövern att stoppa mat i munnen. Men vi blev mätta allihopa så nått lär vi ju ha fått i oss. 😉 Helt klart en skoj upplevelse.

Nu sitter vi här och knackar berättelsen till våra bloggar så ni ska få reda på vad vi har haft för oss och så att vi själva kommer ihåg
vad vi pysslat med idag. Smidigt att ha det som anteckningar till senare när vi ska scrappa våra bilder. 🙂

I morgon hyr vi en bil igen och tar oss förbi Hollywood, Beverly Hills och upp till Universal Studios för en rundtur. Ska bli
riktigt roligt och det utlovad rätt bra väder så det ser vi fram emot.

Hoppas ni har det bra där hemma och att snön minskar. Önskar jag kunde ta med mig lite sol och värme hem för det här var riktigt trevligt.
Kommer bli jobbigt att krypa tillbaka in i vinterkylan där hemma – det går fort att vänja sig vid det här vädret!

One thought on “Halvdag mässa – halvdag shopping!

1. vilken häftig mässa väntar med spänning på mer bilder o rapporter. Hoppas attdetta kan leda till roiga kurder till våren