Det blev en dag på stranden….

Vilken härlig dag vi har haft!

Det blev visserligen en hel del bilåkande, men å andra sidan kunde vi åka
när vi ville och var vi ville. 🙂

Dagen började redan vid 03.15 i morse när vi vaknade efter ca 7 timmars sömn.
För lite egentligen, men ingen av oss kunde sova längre. Vi slötittade på TV
och försökte hitta på nått att göra.

Strax före 8 gick vi iväg till Starbucks för att försöka hitta nån frukost. Som sagt
det är dåligt med den varan här i kvarteret och på hotellet tror jag det kostade
$16 för frukosten… kollade inte ens vad vi kunde få där… Jag som inte dricker kaffe hittade
faktiskt en banan på Starbucks så den levde jag på ett tag. 🙂

Vi kollade var vi kunde hyra en bil, och det var vid ett närliggande hotell så vi promenerade dit.
Betalade ca $70 inkl. ett par försäkringar för en bil under 24h. (spillde i bensin för $15 när vi kom tillbaka)
Så det blev trots allt rätt billigt att hyra en bil och dela på 4 under en hel dag.

Tog sikte på St. Monica Beach och satte av. Kom dock på efter vägen att vi skulle ta oss till nått
köpcentra, så vi sökte på GPSen och hittade till slut ett av dom vi kollat in tidigare. Tyvärr hade
dom inte riktigt öppnat, men vi hittade ett ställe att äta frukost på iallafall. Det blev
våfflor med banan och jordgubbar + grädde. Testade en Chai-te oxå men jag blev inte så imponerad.
När vi ätit klart hade affärerna öppnat, men vi struntade i att kolla där eftersom det mesta var i
den övre prisnivån för plånboken… och det var inte vad vi hade planerat.

Efter mkt sökande hittade vi ett annat köpcentra som hade Walmart och Sears så vi styrde kosan dit istället.
Blev en bit att åka fast det ser nära ut på kartan, men vi fick iallafall shoppa lite för vettiga priser.
Hittade “årets pyjamas” och den här gången blev det en grön varaiant med den lilla pippin Tweety på. 🙂
Hade velat haft Ior (åsnan) men den pyjamasen var ju blå – och det går ju absolut inte! 😉

Hittade ett par tröjor åt Frida och ett par t-shirtar åt Daniel. 🙂 Tyvärr inga Barbisar så jag
spanar vidare på det.

Nu började klockan bli mycket så vi hoppade in i bilen igen och styrde mot beachen…
Parkerade och gick ner till stranden. Solen sken och det var riktigt behagligt så det gick utmärkt
att gå i linne och piratbyxor. Skor och strumpor åkte av och vi kunde gå barfota i sanden ända ner till vattnet.
Har haft fötterna i havet! Fast vattnet var isande kallt – absolut inget som inbjöd till att bada.
Gick mot St Monica Pier efter strandkanten och passade på att gå under pieren mellan alla stolpar som bar upp den.
Mysigt!

Sen blev det att borsta av fötterna från sand och gå upp på piren för att äta på Bubba Gump.
Som vi längtat efter den goda salladen där, så det blev sallad och en drink till lunch (om än något sen sådan).
Salladen är gjord på sallad, kyckling, fetaost, päron, jordgubbar, hallon, pecannötter och toppad med en god fruktig dressing.
Såååååå gott! Njöt varje tugga. Höjdpunkten var dock när vi beställde in drinken och tjejen frågade både
mig och Anna-Lena på leg. ;D Dagens asgarv! Hon ursäktade sig med att hon måste fråga alla som ser ut att
vara under 30 om leg så vi bara tackade och skrattade vidare. Hon som serverade oss hade föresten varit
i Sverige i somras och sett Victoria och Daniels bröllop.

När vi fått mat i magen så promenixade ända ut på piren och passade på att fota så mycket vi kunde.

Efter det skyndade vi oss ner till Venice Beach medans det ännu var ljust. Tog bara några minuter att köra från St Monica.
Gick lite efter strandgatan där och sen gick vi ner till vattnet. Hittade ett ställe som var lite stenigt längre ut där vågorna
slog emot så vattnet sprutade åt alla håll. Solen stod rätt högt när vi kom, men det gick ändå rätt fort ner den sista biten så vi
fick beundra en underbar solnedgång och passade på att fota i det härliga ljuset. Tog en vända åt andra hållet på shoppinggatan
och ramlade över en t-shirt butik och hittade den helt perfekta t-shirten åt Daniel!

Hade planer på att besöka Michaels, men vi hittade inte riktigt var det skulle ligga så vi knallade fram till
LAPD som hade full bevakning på strandgatan där i Venice (vilket var fullt förståligt med tanke på vilket folk
som rörde sig där och vad det luktade när man gick omkring…. hm! ) Vi frågade om killen visste var Michaels fanns, men det
hade han så klart ingen aning om, men han sa att han kunde försöka ta rätt på det. Så han tog upp sin
telefon och surfade lite och kom fram till att det låg uppe vid St Monica – bara en liten bit från piren! 🙂 Så vi tackade och
vände och styrde kosan tillbaka dit och hoppades att dom inte stängde vid 18. Det gjorde dom inte… dom hade öppet till 21 på kvällen!
Osis för plånboken. Fast det visade sig gå bra, utbudet var inte lika stort som det Michaels vi varpå förra året och vi hade
nog inte samma shoppingbegär heller. Hittade ett par stämpelset och lite stickers att använda på rese-sidorna från USA.
Alla noterade att det var bara en av oss som kom ut med TVÅ kassar (vi andra tre hade EN kasse) – och det var Stig! 😉

Nu var det dags att ta sig tillbaka till hotellet igen och vi kryssade oss fram i värsta trafiken efter bästa förmåga.
Efter ett par, tre, fyra varv runt kvarteren så lyckades vi pricka rätt på först en bensinmack och sen hotellet som hyrde ut bilen.
Planen var att titta in på Starbucks och köpa med sig nått att dricka till Cheeskaken vi köpte med oss hem, men det blev vi snuvade på
för dom hade redan stängt! Så det blev en liten “närbutik” istället.

Så nu sitter vi alltså här och är mätta och goa och ganska trötta i ögat. Vi har ju varit uppe sen 03 i morse… klockan är nu 23.50 här så det
är väl dags att gå och sova lite gissar jag.

Har fortfarande trubbel med att fixa till bilder i bloggformat så vi får se hur det går att lösa. Jag har laddat ner
Picasa nu på den här datorn så jag ska försöka redigera lite med det istället. Hoppas vi har lite mer tid i morgon
till att blogga, för då vill vi ju verkligen kunna visa er lite bilder!

En underbar dag är slut och vi har hunnit se och göra massor. Nu väntar två fulla dagar på mässan till att börja med
och sen får vi se hur det ser ut i början på nästa vecka. En av dagarna innan vi åker hem ska vi försöka
ta oss upp till Universal Studios iallafall.

Ha det underbart där hemma, hoppas ni får en bra dag!
Hälsa våra gäster så mycket!

Puss och Kram på er mina älsklingar!

2 thoughts on “Det blev en dag på stranden….

1. Det är sååå superkul att läsa om er resa! Jag är inte ett dugg avundsjuk…;) Jag hoppas på riktigt mycket berättat och många foton från mässan.